CrowdSpring – vydělejte chechtáky nebo si nechte vyrobit nové logo

Crowdspring je dle mého velmi povedená služba, využívající ve značné míře web 2.0 přistup. No a protože spousta lidí je na toto slovní spojení pomalu alergická a při jeho vyslovení se osype jak hyperalergik po strávené noci v seníku, tak už ho dále nebudu používat a přiblížím vám, o co v celém systému jde.

Webová stránka se snaží spojit dvě skupiny uživatelů – jsou to lidé, kteří potřebují vytvořit logo nebo webovou stránku. Prostě potřebují nějakou grafiku. Druhou skupinou jsou poté lidé, kteří tyto věci dokáží vytvořit a zapojí se do této veřejné soutěže připomínající novodobé klání gladiátorů. Nedávají však na odiv své vypracované tělo a vypilovanou bojovou taktiku, ale svou práci, kterou do arény odesílají a nechávají z nich vybrat zadávajícího klienta.

mainPage

Funguje je to jednodušše. Jako zadavatel musíte udat částku, o kterou se bude bojovat (nejsou až tak úplně nezajímavé) a vyplníte docela podrobné informace o tom, co vlastně chcete, co má grafika vyjadřovat a podobně. Co jsem se koukal, tak zadání jsou poměrně hodně přesná a deskriptivní, přesto však nějak nebrzdí v rozjezdu kreativní činnosti.

Jako grafik si vyberete zajímavé nabídky a pak už jenom pracujete, pracujete a pracujete. Hotové práce odešlete na server, kde si je bude moci každý zobrazit a vy taj vidíte, jak si stojíte oproti konkurenci. Po uplynutí určitého časového limitu si zadavatel vybere nejlepší práci a zaplatí za ní určenou částku. Pokud to byla vaše práce, mimo peněz získáváte ještě prestiž z vybrané otevřené soutěže, což vždy potěší a posílí ego i sebevědomí.

Kvalita prací na serveru je poměrně vysoká, rozhodně se nedá říct, že by tam své práce posílali různí neumětelové a puberťáci pracující s Photoshopem 2 hodiny, kdy ještě většinu času ten Photoshop instalovali.

Nevýhodou pro starší generace může být nutná znalost angličtiny, ale v oboru IT už je angličtina poměrně dlouho samozřejmostí, takže tato výtka zrovna velkou váhu nemá.

V českém prostředí jsem se s podobnou službou nesetkal, možná by se dalo mluvit o serveru naprogramujMi, který se ovšem zabývá celkovou tvorbou webů (nejenom grafiky) a bohužel ani nějak moc nefunguje. Zakázky bývají popsány hodně špatně, výběr výherce je dost netransparentní a většina zakázek se nakonec realizuje mimo tento server, což této službě rovněž moc nepříspívá. A stále je to trochu víc slovenské, než by české freelancery bylo zdrávo. Přeci jenom 10 000,- SK není 10 000,- CZK.

Možná by tento článek mohl být dobrým výkopem pro podnikatelský záměr. Je celkem možné, že by se podobné stránky lokalizované do češtiny chytly (přeci jenom zadavatelé z ČR si bez češtiny na internetu ani email nepřečtou), ale je otázka, zda je zde trh dostatečně velký na to, aby se služba mohla stát zajímavou.

One Reply to “CrowdSpring – vydělejte chechtáky nebo si nechte vyrobit nové logo”

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *