Grafický návrh webu – úvod

Umět udělat graficky povedený produkt nikdy neznamená umět ovládat grafický editor a mát pro to cit. A toto pravidlo platí i pro grafický návrh webu. Když tvoříte vizitku, musíte respektovat rozměr a ctít formu tisku (ne vše je možné uspokojivě vytisknout) – těch pravidel je samozřejmě víc. Děláte-li web, pravidel bude o poznání více. Uvidíte.

Grafický návrh pro web omezuje hodně technických omezení. Ať už je to velikost zobrazovacích zařízení, věrnost podání barev nebo možnost použití různých technologií. Při tvorbě grafického návrhu musíte vždy myslet na to, že se výsledek zobrazí v x různých obměnách a vždy musí vypadat k světu.

Občas mi přijde nějaký grafický návrh k posouzení a já se nestačím divit, co je někdo schopen vytvořit. Proto jsem také naplánoval tento seriál, vy kterém bych rád zmínil základní pravidla a zásady pro tvorbu grafického návrhu webové stránky a to jak na teoretické, tak i praktické úrovni.

Byl bych rád, kdyby si dnes z dnešního článku čtenáři odnesli to, že webová stránka má vždy nějaký účel a ten je nadřazen grafickému návrhu. Zamyslete se nad tím účelem. E-shop bude mít za účel prodat zboží, na blogu bude účelem čtení článků a u firemních stránek třeba prezentace firmy.

Už víte k čemu stránky budou sloužit? Zamyslete se tedy na tím, co byste na stránkách jako potenciální uživatel hledal. U e-shopu třeba výpis zboží dle kategorií. Vše si sepište. Nyní máte seznam věcí, které na té stránce musí být a zbývá vymyslet jak a kam je zařadit.

Co by na stránce nemělo chybět?  Obecně je to těchto několik věcí:

  • vyhledávání – vyhledávací formulář občas na stránce hledá každý, zvlášť když se špatně udělá struktura webu.
  • kontaktní informace – tak k tomu není co dodat.
  • sitemap – neboli mapa webu. Říkáte si proč? Osobně jsem mapu webu použil snad 2x za život, někdo tvrdí, že ji uživatelé použivají, já tomu moc nevěřím. Ale pro roboty indexující web je sitemap snadnou cestou k prolezení celého webu, takže není důvod nezařadit.
  • odkaz na hlavní a případně předchozí stránku

A co na stránkách nemá co dělat?

  • počítadlo přístupů – počet shlédnutí stránek zajímá tak maximálně majitele stránek nebo jeho konkurenci. Proč by tato informace měla být veřejně přístupná?
  • různé létající a blikající objekty – možnosti webu jsou obrovské a chápu radost webdesignera při objevení animací a z toho vyplývající snahu nacpat toho skákajícího králíčka na nějaké stránky, ale tohle na webu doopravdy nemá co dělat. Odlákává to pozornost při čtení textů. Stejně tak různé poletující hvězdičky za kurzorem a další zvrhlosti. Akorát tím návštěvníky naštvete.

Všechna pravidla nejsou samozřejmě univerzální a pokud víte co děláte, můžete je vynechat.

Na závěr jedna rada pro teen-designery: tvoji rodiče většinou nebudou cílovka webů, co děláš, takže jejich názor na tvůj výtvor je irelevantní a není měřítkem kvality! 🙂

2 Replies to “Grafický návrh webu – úvod”

  1. Ty jo, to jsi napsal kvůli tomu, že jsem Ti poslal ty stránky? 🙂

  2. 2Tomáš: To ani ne, jinak bych sem dal odkaz na ně… Ty přijdou na řadu jako odstrašující příklad v jiné části této série;-) I když bylo dost těžký určit, kdy je vytáhnout:-P

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *