Pravidla dobrého webu v realitě rozpouští se

Taky si myslíte, že víte jak vytvořit dobrý web? Jak ho udělat přístupný? Jak ho udělat přehledný, aby se v něm návštěvníci neztráceli. Super. Ale nečekejte, že budete moci weby dělat podle těchto zásad, protože svět funguje na jiných principech a pravidlech. Zvlášť pokud nemáte extra slavné jméno,

nebo alespoň dobrou smlouvu na práci, kterou děláte, protože:

  1. Můžete vysvětlovat výhody vašeho řešení jak chcete, ale nikdo vám nezaplatí, když to nebude vypadat přesně tak, jak si představuje. I kdyby to byla stránka plná žlutých kapříků na růžovém pozadí.
  2. Lidé, pro které pracujete, vaší práci většinou nerozumí, ale myslí si, že ano. Když si uděláte živnost na betonování, nikdo vám u míchačky stát nebude a natož aby vám kecal do toho, kolik písku a jak ho do míchačky naházet. Při tvorbě webu se vám hodně lidí bude snažit vysvětlit, že ta animace rotujícího křečka na tý stránce prostě musí být.
  3. Nedělejte pro lidi, kteří si myslí, že jsou umělci. Budou mít větší tendence vám do všeho kecat, protože si myslí, že webdesign je umění.
  4. Nevěřte, když vám někdo řekne, že vám dává volnou ruku. Znamená to jen, že se mu nechce specifikovat, co potřebuje a více mu vyhovuje vám překopat výsledný produkt. Tedy spíše nechat vás ho předělat.
  5. Nedělejte web s tím, že si řeknete, že je to dobré pro reference a díky tomu akceptujete symbolickou cenu. Můžete udělat dobrý web, ale klient bude požadovat úpravy, které ho naprosto zničí a nebo ho zaplní obsahem formátovaným stylem, který se dá popsat jako enter-enter-enter-MS-space-space-space-Word.
  6. Když si nenecháte poradit, napište o svých špatných zkušenostech článek do blogu, ať se vám ostatní můžou smát.

Popravdě – je chybou nechávat nějaké domluvy na „to se uvidí později“ a to v jakékoliv branži. Když vám někdo nechce dát zadání, dá vám volnou ruku, nechte si napsat smlouvu, kde budete mít zakotvené skicovné. Přeci jenom uděláte hodně práce a pokud se to klientovi nebude líbit a bude požadovat něco, co nechcete dělat, abyste se profesně neznemožnili, dostanete svou práci zaplacenou alespoň zčásti.

Pokud klient odsouhlasí návrh a po zprovoznění si vzpomene, že bude potřeba předělat tyhle a tyhle věci, nastane situace, kdy oceníte výhodu předem sepsané smlouvy. Ono překopat celý design u zprovozněného webu je přeci jenom otrava, zvlášť když se to dělá „zadarmo“.

A protože z něčeho se žít musí a člověk je často nucen vzít i příšerné zakázky (klient má svou hlavu a přes to nejede vlak), nachází radosti i v maličkostech, které posunou web od nepřístupné hrůzy k docela přehledné validní stránce.

Proto je těžké posuzovat práci ostatních webdesignerů. Nikdy nevíte, v jakých podmínkách onen web vzniknul.

3 Replies to “Pravidla dobrého webu v realitě rozpouští se”

  1. Ahoj Kubo,
    tak v tom článku vidím nejen ten náš web, ale i jistou zakázku… Hm, to bylo tak hrozný? No a já myslel, že Ti pomůžu…

  2. Ten článek je dost obecnej a ne že by nepasoval na to, co zmiňuješ, ale myslím, že tím impulzem k jeho sepsání bylo něco jiného.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *