Spřátelené weby jsou reliktem minulého století

Často se mi stává, že chce někdo na web umístit sekci spřátelené weby, buď jako pás odkazů do postranního panelu a nebo jako samostatnou stránku. Vidím v tom často jen snahu o udržení nějakého standardu, jehož smysl ale možná nedává tak úplně smysl. Pojďme se na to podívat trochu obšírněji.

Proč a jak se to používalo?

Kdysi dávno, v začátcích českého internetu, byly spřátelené weby hodně používanou sekcí webových stránek. Lidé se na internetu pohybovali také trošku jinak, než dnes. Fulltextové vyhledávání (seznam.cz, google.com) nebylo zase tak rozšířené a většinu stránek lidé hledali přes seznamy (katalogy) webů. Fungoval tak i seznam.cz, proto vlastně i ten jeho název. Možná si to ještě pamatujete, na úvodní stránce byl přehled kategorií a vy jste se proklikali až k webům, které znáte. Takovéto katalogy dnes fungují spíš oborově, většině lidí ale vyhledává přes full text.

V té době dávalo smysl nabídnout návštěvníkům vašeho webu odkazy na zajímavé weby, které byly tématicky podobné vašemu webu. Samozřejmě největší blbostí bylo, dát tam odkaz na vaší konkurenci a připravit se tak o případnou konverzi.

Pokud bych byl zedník, na svůj web bych si s radostí dal odkaz na pokrývače, instalatéra či elektrikáře, se kterými mám dobrou zkušenost. Protože umístěním odkazu na svém webu je v očích návštěvníka doporučuji, dávám jim pozitivní referenci.

Na počátku tohoto tisíciletí se vynořily blogy. Blogosféra byla předzvěst sociálních sítí, i když byla decentralizovaná – nezávislá na jednotné platformě. Lidé, co psali blogy, si vytvořili vlastní komunity, komentovali si své příspěvky a dávalo velký smysl umístit do postranního panelu odkaz na zajímavé blogy, které autor sleduje. Většinou to totiž znamenalo, že pokud se vám líbí blog, který právě čtete, asi se vám bude líbit i blog, který vám autor doporučuje.

S nástupem microblogování éra klasických blogů ustoupila. Napsat příspěvek bylo jednodušší, vytvoření komunity bylo jednodušší. To jsou sociální sítě.

Jak tedy na to?

Chcete-li na svůj web umístit odkaz na zajímavý web, napište raději článek. Třeba novinku. Přestože po chvíli zmizí z úvodní stránky, pro cílovou stránku to bude mít větší význam, než ikonka v postranním panelu, protože světe div se, skoro nikdo na ně stejně nekliká.

Jediný přínos umístění takového odkazu tedy je stejně přidání jakýchsi bodů v hodnocení stránky vyhledávači a tedy nějaké zlepšení pozice ve vyhledávání. A to bude vždy lepší, pokud na web nebude odkazovat pouze samostatný odkaz, ale pokud to bude odkaz ze smysluplného textu.

Jak prakticky na to? Dejte si na web třeba něco takového (odkaz nedávajte k názvu webu/firmy, ale ke slovům, které web co nejlépe popisují):

Potřebujete kvalitní webové stránky? Doporučuji vám nofutur3 design, protože to dělají dobře a udělají vám web klidně i na wordpressu, což vás vyjde na pár kaček.

One Reply to “Spřátelené weby jsou reliktem minulého století”

  1. Souhlas. Dříve před pár lety byly odkazy na spřátelené weby běžné, v dnešní době spíše spamy a reklamní placené odkazy.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *